Rodiče, znáte pravidla pro nošení helmy a pohyb malých cyklistů na silnici?

Většina rodičů tvrdí, že jejich potomci na kole vždy jezdí s cyklistickou helmou, bez ohledu na terén. Přitom však skoro polovina z nich neví, že děti musí ze zákona nosit přilbu až do 18 let. Každý třetí rodič věří, že tato povinnost končí v 15 letech. A každý třináctý se domnívá, že malí cyklisté nemusejí mít helmu vůbec. Přitom skoro třetina dětí již zažila úraz po nehodě na kole. Vyplývá to z průzkumu mezi 525 rodiči, který v červenci nechala zpracovat pojišťovna Metlife.

V létě se alespoň jednou chystá s potomky na kolo šest z deseti oslovených rodičů. Někteří budou možná riskovat, protože neznají povinnosti cyklistů a bezpečnostní opatření při jízdě na kole s dětmi. Podle zákona musí mít každý nezletilý cyklista ochrannou přilbu a dítě mladší 15 let smí jet na silnici jen pod dohledem osoby starší 15 let. Průzkum pojišťovny MetLife odhalil, že rodiče mají ve znalostech zákona značné mezery. „Tři čtvrtiny oslovených rodičů nevěděly, do kolika let musí dítě jezdit po silnici v doprovodu. A 45 procent netuší, do jakého věku musí děti povinně nosit cyklistickou helmu,“ upozorňuje Tereza Kůželová, tisková mluvčí MetLife. Zranění na kole přitom podle průzkumu již alespoň jednou zažilo 30 procent dětí, každé třinácté pak muselo být ošetřeno lékařem či hospitalizováno. Statistiky pojišťovny MetLife ukazují, že nejvíce dětských cyklistických úrazů se přihodí právě v letním období, mezi často hlášené „cykloúrazy“ patří zlomeniny – především klíční kosti a oblast předloktí. MetLife proto v rámci dětského pojištění Kamarád i všech dalších pojištění pro děti nabízí dvojnásobné pojistné plnění za všechny úrazy, ke kterým dojde v průběhu školních prázdnin.

Pády, nárazy a srážky
Podle zkušeností z pražské Thomayerovy nemocnice většina dětských cyklistických úrazů patří ke středně závažným či závažným zraněním a vyžaduje hospitalizaci. Nejčastější jsou zlomeniny dlouhých kostí horních končetin, hlavně v okolí loketního kloubu. Takové úrazy vyžadují operaci a nemusejí se zhojit bez následků. „Převládají pády z kola při smyku, najetí do prohlubně, na obrubník chodníku, zídku a podobně. Mezi dopravními úrazy zaznamenáme sražení cyklisty osobním automobilem, srážku dvou cyklistů, cyklisty s motocyklistou i náraz do chodce,“ popisuje profesor MUDr. Petr Havránek, CSc., přednosta Kliniky dětské chirurgie a traumatologie Thomayerovy nemocnice. Mnoho úrazů se stane také na horských kolech v terénu, u starších dětí pak dochází ke zraněním při cyklotrialu, jízdě na kolech typu BMX. Klinika ošetřuje všechny věkové skupiny dětí s cyklistickými úrazy, nejčastěji mezi šestým a devátým rokem a mládež v pubertě. „Typickým úrazem z kola je poranění nadbřišku, kdy cyklista narazí břichem na čep řídítek a poraní si slinivku břišní, játra či žaludek. Tyto úrazy mohou ohrozit život dítěte. Naštěstí roste počet dětí, které nosí helmu, a proto zásadně klesá počet úrazů hlavy a centrální nervové soustavy. U dospělých zatím osvěta tak účinná nebyla,“ upozorňuje profesor Havránek. To potvrzují také výsledky průzkumu pojišťovny MetLife. Helmu při jízdě na kole pravidelně nasazuje pouze třetina rodičů, téměř čtyřicet procent v ní naopak nejezdí nikdy. Zbytek ji nasazuje jen příležitostně. Nejvzornější jsou v tomto ohledu dle průzkumu cyklisté z Liberecka, Karlovarska a Plzeňska, největší hříšníci z Olomoucka a Jihočeského kraje.
deti_kolo_02
Průměrné dítě ročně najede do 100 km
Průzkum pojišťovny MetLife zjistil i další zajímavosti o malých cyklistech. Třetina dětí se naučí samostatně jezdit na kole ve 4 letech, třetina pak o rok později. Průměrné české dítě pak během jednoho roku ujede na kole vzdálenost do 100 km, téměř každé desáté přes 300 km. Jeden ze sta cyklistických juniorů do pedálů našlape dokonce více než 800 kilometrů ročně! Pětina předškoláků a školáků naopak nejezdí na kole vůbec. Nejdelší trasy najezdí děti z Královéhradeckého a Libereckého kraje. Rodiče všech dětí, které se vydávají na silnice, by měli dbát zvýšené opatrnosti, dodržovat zákonné povinnosti i bezpečnostní opatření. Kromě povinné helmy policie doporučuje světlé oblečení a padnoucí uzavřenou obuv, rukavice a brýle. „Ochranná helma musí mít odpovídající velikost, být správně nasazená a zapnutá, aby plnila ochrannou funkci. Kolo by mělo být seřízeno pro aktuální výšku dítěte a vybaveno povinnou výbavou, do které patří barevné odrazky, přední a zadní světlomety, zvonek, blatníky a kryt řetězu,“ radí Tereza Kůželová. Děti by zároveň měly být poučeny o pravidlech silničního provozu, protože podle policejních statistik malí cyklisté vloni zavinili celkem 211 nehod, při kterých bylo zraněno 195 osob.

zdroj: MetLife / foto – archiv / komerční sdělení

Sdílejte článek s přáteli

Doporučené články

Ozdobit přírodní vánoční stromeček v domácnosti s kotětem samozřejmě není nemožné, vyžaduje to ale zvýšenou opatrnost, abyste minimalizovali rizika pro

Zatímco u nás jíme polévky zpravidla před obědem nebo sáhneme po výživnější variantě k večeři, ve světě se podávají úplně

Oblíbený zakysaný výrobek islandského typu, Skyr z Bohušovic, si nově mohou zákazníci vychutnat také v limitovaných edicích s příchutí švestka

Přidejte se k nám