Kempy v České republice za poslední dekády prošly zásadní proměnou. Z původně jednoduchých míst pro trempy se stala moderní rekreační střediska, která odpovídají rostoucím nárokům zákazníků. Komfortní ubytování, kvalitní gastronomie a bohaté možnosti volnočasových aktivit jsou dnes samozřejmostí, a provozovatelé kempů, kteří vsadili na digitalizaci a modernizaci, nyní sklízejí ovoce v podobě spokojených návštěvníků, kteří se do nich rádi vracejí.
Za poslední dvě až tři dekády se nezměnilo jen vzezření kempů, ale i způsob, jak o nich přemýšlíme. Dříve šlo spíše o destinaci vyhledávanou především komunitou trempíků, která neměla na zázemí a vybavení kempů přehnaně vysoké nároky. Prakticky šlo o holou louku, kde bylo snadné postavit stan a v rozumné vzdálenosti bylo možné najít nějaké základní vybavení, jako jsou suché záchody a maximálně nějaký stánek s občerstvením. Často ale ani to ne. Ve výsledku se nejednalo o masově vyhledávaný způsob trávení letní dovolené, natož pak rodinné. To se ale postupem času začalo výrazně měnit.
Trempy zde už nenajdete
Dnes si většina Čechů pod pojmem kemp představí jakési rekreační středisko. Vybavení kempů samotných přitom prochází proměnou, která tomuto veřejnému povědomí odpovídá. Zákazníci chtějí trávit čas v areálu, který nabízí řadu možností volnočasového vyžití, a tak není divu, že na jejich území najdeme mnoho špičkových restaurací, sportovišť a wellness zařízení. Zvýšené nároky jsou samozřejmě kladeny na hygienické standardy. Klientela je podstatně náročnější než dříve, což znamená, že čisté moderní koupelny a toalety či pevná lůžka v chatkách se staly de facto samozřejmostí. Trempíky byste v těchto kempech hledali už jen stěží.
„Vnímání kempů se za posledních 30 let výrazně proměnilo. Dřívější představa louky, která je poseta stany, je dávno pryč. Ne že by lidé nestanovali, právě naopak, ale první, po čem se při rezervacích pídí, jsou pevná lůžka, tedy chaty, bungalovy, mobilní domy, apartmány, karavany k pronájmu apod. Tomu se drtivá většina provozovatelů kempů musela přizpůsobit. Stejné je to s gastronomií. Kouzlo špekáčků nad ohněm určitě stále funguje, nicméně k další klasice jako je smažák, langoš, nebo párek v rohlíku, je potřeba, v stále větším konkurenčním prostředí, jít zákazníkům naproti s dobrou, pestrou a mnohdy domácí kuchyní,“ komentuje Marek Jermář, manažer internetového portálu Dokempu.cz, který je v tuzemsku nejoblíbenější online platformou pro plánování dovolené v přírodě.
Podobné je to i v dalších směrech. Čistá sociální zařízení jsou naprostou nezbytností, a pokud chcete z pozice provozovatele zacílit i na rodiny s dětmi, raději byste se měli zamyslet nad nějakou konkrétní podobou animačního programu, nebo v areálu vyčlenit místo na letní kino a různé možnosti sportovního vyžití, včetně různorodosti hřišť, sportovišť nebo bazénů a vodních atrakcí.
Kempingová digitální revoluce
Kempy se samozřejmě i dnes musejí vypořádat s mnoha výzvami. Nejnáročnější je čelit realitě, že jde o čím dál více nekompromisní tržně konkurenční prostředí. S růstem nabídky i poptávky jsou na provozovatele kladeny stále vyšší nároky, se kterými se musí popasovat. Nezbytností je proto zajištění kvalitního personálu, což v mnoha ohledech může být problém. Stále totiž jde primárně o sezónní zaměstnání, a kvalitní lidé se tak shánějí těžko, zejména pokud se zároveň snažíte budovat vyhledávanou gastro-kulturu.
Další velkou výzvou je pro mnohé provozovatele digitalizace. Ta se pomalu, ale jistě stává něčím, bez čeho se žádný moderní kemp neobejde. Co se ale na první pohled jeví jako bolestivý a náročný proces, který mnozí tradičně smýšlející provozovatelé zarputile odmítají, je ve skutečnosti esem v rukávu. Základem je mít vlastní internetové stránky či profily na sociálních sítích, ideálně obojí. Pokud si ale zákazník dnes plánuje jakoukoliv dovolenou kdekoliv na světě, často se dříve nebo později dostane na nějaký online portál, který nabídky ubytování agreguje. A v případě kempů to není jiné – konkrétně v Česku s nejvyšší pravděpodobností navštíví server Dokempu.cz.
„Dříve kempy nebyly tak lehce dohledatelné. To se teď změnilo – většina z nich má minimálně vlastní web a jsou čím dál častěji zalistované ve specializovaných databázích,“ říká Paul Tesař, zakladatel a generální ředitel technologické společnosti Iguana Technology, která je autorem celého online prostředí Dokempu.cz. „V první fázi jsme mnoha provozovatelům a majitelům museli vysvětlovat, jak jim samotné zalistování prospěje. Zlepší se jejich viditelnost, pomocí filtrace se k nim lépe dostanou zákazníci, kteří přesně takový kemp hledají, a posílí to jejich značku. V českém rybníčku stále ještě často narážíte na určitý konzervativní přístup, který je ale za současného stavu na obtíž. Ti provozovatelé, kteří se digitalizaci brání, se dobrovolně připravují o klíčovou konkurenční výhodu,“ vysvětluje Tesař.
Pořád „v pohybu“
Kempem pro 21. století, jenž skvěle splňuje požadavky a očekávání dnešních zákazníků, je například extrémně populární Kanak – kemp Branná nacházející se nedaleko Rožmberku na Šumavě, který je vyhledávanou vodáckou destinací. „Naši klientelu tvoří primárně vodáci, a i když se může zdát, že jsou nenároční, opak je pravdou. Jako provozovatel si přejete, aby se k vám zákazníci vraceli a byli jste pro ně tou první volbou pokaždé, když sjíždějí Vltavu. Proto se snažíme poskytnout vodákům kvalitní zázemí. V kempu máme security službu pro zajištění nočního klidu a před několika lety jsme vybudovali nové sociální zázemí s dostatečným počtem toalet a sprch. Stejně tak v gastronomii se snažíme sledovat trendy a restaurace má dostatečné kryté zázemí i v případě nepříznivého počasí. V loňském roce jsme také vybudovali nová karavanová stání s elektrickými přípojkami a letos několik dětských hřišť, z nichž především lanové centrum se těší velkému zájmu dětí i dospělých. To, že musíme být pořád ‚v pohybu‘, jsme pochopili už před nějakou dobou, proto se nebojíme modernizovat a jít naproti požadavkům dnešní doby,“ shrnuje Václav Novák, tiskový mluvčí kempu Kanak – kemp Branná.
Nejsou ovšem jediní, kdo tuto mentalitu přijali za svou. V rozsáhlé databázi Dokempu.cz uživatelé najdou mnoho dalších trendy kempů, které odpovídají jejich konkrétním preferencím. Platforma také každý rok vyhlašuje vítěze ankety Kemp roku – momentálně se tímto titulem může pochlubit Autokemp Sedmihorky, který je ceněný především kvůli perfektním možnostem vyžití pro děti. A fakt, že Češi si stále více kempování spojují i s gastronomickou turistikou, zase dobře reprezentuje Nový kemp Riviéra Zbečno, jehož kuchyně je pojmem sama o sobě. Kempy na holé louce jsou tedy minulostí – český zákazník dobře ví, co chce, a provozovatelé dělají maximum, aby mu to nabídli.
Zdroj: Media:list / komerční sdělení