Parfémy mají bohatou historii, sahající až do starověkých civilizací. První známky používání vůní pochází z Mezopotámie a Egypta, kde se esenciální oleje, balzámy, koření a vonné látky používaly při rituálech a náboženských ceremoniích.
V antickém Řecku a Římě byly vůně spojeny s luxusem a bohatstvím. Oleje a vonné přípravky se staly nedílnou součástí každodenní péče o tělo vyšší společnosti. V průběhu středověku byly parfémy v Evropě především ve vlastnictví šlechty a duchovenstva. Vůně se používaly i k maskování nepříjemných zápachů, které byly běžné v dobových městech.
Rozkvět parfémů v Evropě přineslo renesanční období. Italská města jako Florencie a Benátky se staly centry výroby a obchodu s vůněmi. V 17. a 18. století se parfémy staly módním doplňkem na evropských dvorech. V té době byly oblíbené těžké orientální vůně, ale také květinové a citrusové kompozice.
Průlom v technologiích výroby parfémů přineslo 19. století. Vznikly nové postupy extrakce esenciálních olejů, což umožnilo výrobu levnějších vůní. V této době vznikly i první moderní parfémové domy, jako například Guerlain a Chanel. Bohaté dědictví a tradici v oblasti výroby parfémů mají značky Creed, Floris London a Farina gegenüber.
Další inovace v oblasti parfémů pak přineslo 20. století. Vznikly ikonické vůně, jako Chanel No. 5, která je dodnes považována za absolutní klasiku. Postupně se objevovaly nové složky a výrobní technologie, což vedlo k větší rozmanitosti v nabídce parfémů.
Dnes je průmysl parfémů globální a nabízí širokou škálu vůní pro různé příležitosti.
Parfémy jsou nejen osobním doplňkem, ale mnohdy i uměleckým a módním vyjádřením. Výroba parfémů prochází neustálým vývoje, spojeným s vývojem technologií a změnami vkusu společnosti.
Text: redakce, foto: bigstock