Novou českou hru inspirovanou skutečnými osudy pěti žen uvězněných po skončení druhé světové války v pankrácké věznici připravuje jako svou listopadovou premiéru Švandovo divadlo v Praze. Autorkou textu je Martina Kinská, která hrou Pankrác ´45 poprvé debutuje i jako režisérka: její novou inscenaci uvidíme v premiéře 7. listopadu 2015 v suterénním Studiu.
Komorní drama z jedné ženské cely nás zavede na konec léta 1945, do doby zatýkání nacistických zločinců, ale také honby na skutečné nebo jen údajné spolupracovníky a přátele Němců. Ve vězeňském mundúru se tak ocitnou i filmové hvězdy Adina Mandlová a Lída Baarová, mladá Hana Krupková coby záhadně nepopravená spojka parašutistů, židovka Julie se zkušeností z Osvětimi a jedna neznámá žena. Která z nich a za co bude nakonec příkladně potrestána? V napínavém příběhu s podtitulem „casting na popravu“ se můžete těšit na Kláru Cibulkovou v roli Adiny Mandlové, Lídu Baarovou ztvární Réka Derzsi, Hanu Krupkovou hraje Eva Josefíková, jako Julču uvidíme Andreu Buršovou a v roli tajemné ženy se objeví Bohdana Pavlíková. „Jejich setkání je zčásti fikce, všechny ale na Pankráci v rozmezí léta 1945 a roku 1946 opravdu byly. A příběh každé z nich vydá na román. Přišlo mi lákavé svést je alespoň na chvíli všechny dohromady – neboť jejich osudy, jak se postupně ukáže, se protínaly porůznu už několikrát předtím,“ říká Martina Kinská. Ta s herečkami před zahájením zkoušek navštívila i samotnou pankráckou věznici, aby se seznámily s atmosférou vězení i místy, kde jejich hrdinky kdysi skutečně pobývaly.
Podle Kinské hra vypráví o tom, že nikdy netušíme, jak se zachováme, dokud se v oné konkrétní situaci neocitneme. „Je také o relativitě viny a o křehké hranici mezi kalkulem a zdravým pudem sebezáchovy. O tom, že nikdo není uchráněn před vratkými vášněmi davu. A také o paměti, která nás tvaruje, kterou ale svými skutky či zaváháním zároveň tvarujeme my,“ říká autorka, kterou zaujala také krutá „divadelnost“ procesů i poprav té doby. Děj hry však není zdaleka jen vážný. Vzájemná rivalita Mandlové a Baarové, neutuchající ani mezi zdmi vězení, podobně jako střet hereček s „běžnými“ ženami, je tu totiž častým zdrojem absurdit a černého humoru…