Výstava „Tutanchamon – jeho hrob a poklady“ prodloužena

Dech beroucí výstava „Tutanchamon – jeho hrob a poklady“ bude díky velikému zájmu veřejnosti prodloužena do 22. záři 2013. Hlavní promotér výstavy pan Serge Grimaux, který výstavu ve spolupráci se společností Arkham, s.r.o. v Praze pořádá, se rozhodl na základě velmi pozitivní reakce publika a stále rostoucí popularity výstavy.

Výstava „Tutanchamon – jeho hrob a poklady“, která byla v Praze pro veřejnost oficiálně otevřena ve čtvrtek 28. března, měla dle prvotních plánů v Praze zůstat do konce června 2013. Na základě vynikající odezvy ze strany publika se organizátoři rozhodli výstavu prodloužit do 22. září 2013.

„Výstava naše očekávání výrazně překonává! Přitom jsme věděli, že návštěvnost i odezva bude silná, protože je výstava připravena v opravdu vysoké kvalitě. Když byla v roce 2008 představena v Brně, překročila návštěvnost 200 000 lidí. Nyní jsme na skvělé cestě, abychom čísla z Brna překonali,“ říká promotér výstavy Serge Grimaux.

Díky prodloužení výstavy mají všichni zájemci o starověký Egypt jedinečnou možnost prohlédnout si na 1000 předmětů z hrobky faraona Tutanchamona, včetně velkých schrán a faraonova sarkofágu i s jeho překrásnou maskou až do neděle 22. září 2013.

Výstava „Tutanchamon – jeho hrob a poklady“ pomocí přesných replik reprodukuje situaci, kterou v roce 1922 po objevení hrobky v Údolí králů nalezl Howard Carter.

Výstava „Tutanchamon – jeho hrob a poklady“ pomocí přesných replik reprodukuje situaci, kterou v roce 1922 po objevení hrobky v Údolí králů nalezl Howard Carter. Zhotovení replik často vyžaduje vysokou míru řemeslné zručnosti. Za jistých podmínek může být dokonce obtížnější než rekonstrukce již neexistujícího uměleckého díla či vytvoření předmětu zcela nového. Již ze samotného slova replika totiž vyplývá, že originál dosud existuje – a pokud je původní dílo ještě ke všemu všeobecně známé, i drobné odklony a chyby nikomu neuniknou.
tutanchamon_02
Při zhotovování napodobenin pro výstavu „Tutanchamon – jeho hrob a poklady“ se v případě mnohých předmětů upustilo od použití původních materiálů. Většinou se začalo zhotovením sádrové předlohy, která umožňovala práci i s těmi nejmenšími podrobnostmi a odstraňování případných nedostatků. Kontrola průběhu výroby probíhala pomocí fotografií a různých dalších materiálů, aby nedošlo k opomenutí žádného detailu a aby i ty nejmenší části pokladu byly zhotoveny co nejvěrněji originálu. Žádný z těchto předmětů se zřejmě od svého zhotovení, či přinejmenším od Carterova pečlivého zkoumání, netěšil tak soustředěné pozornosti.

Pomocí prvního duplikátu originálu byla zhotovena forma, která umožňovala odlití dalších kopií z epoxidové pryskyřice. Předností tohoto materiálu je, že je možné jej barvit. Díky tomu se blíží vzhledu a struktuře původních materiálů. Mnohé skvostné kalcitové nádoby, stejně jako jejich originální předlohy, byly vytvořeny přímo z kamene. Četné kusy nábytku byly zhotoveny ze dřeva, což si vyžádalo veškeré umění zkušených truhlářů. Protože mnoho předmětů bylo pozlaceno nebo vyrobeno přímo z ryzího zlata, spotřebovalo se při jejich napodobení nemalé množství zlaté fólie, která při nanášení vyžaduje nesmírně jemné prsty. Zlata bylo využito především na velkých schránách a na některých hlavních exponátech. V jiných případech se stejného výsledku dosáhlo použitím tepané mosazi.

Repliky rakve, masky, některých šperků a dalších předmětů z ryzího zlata byly vyrobeny z galvanicky pozlacené mědi. Předměty tím získaly svůj dech beroucí a autentický vzhled.

Výsledek je každopádně působivý. Ohromující množství replik v rekonstruované pohřební komoře, z níž dle Carterových slov „odevšad vycházel lesk zlata“, přivede návštěvníka do stavu ohromeného úžasu. Lehce si pak představí, jak se asi Carter a lord Carnarvon cítili, když prorazili zapečetěný vchod a vstoupili do hrobky. V rámci výstavy „Tutanchamon – jeho hrob a poklady“ si lze napodobeniny původních pokladů prohlížet z naprosté blízkosti, návštěvníci od nich nejsou odděleni tlustým sklem. Nejprve je uvidí v rekonstruované pohřební komoře. Poté postoupí dále a v další místnosti si vystavené duplikáty některých exponátů prohlédnou znovu mnohem podrobněji.
tutanchamon_03
Tato výstava názorně ukazuje, jak malý prostor k pohybu Carter a jeho tým měli uvnitř pohřební komory, což v Káhiře na první pohled není patrné. Spatřit originály v zemi jejich původu je však nesporně úžasnou zkušeností. Ačkoli zhotovení původních pohřebních artefaktů vyžadovalo od řemeslníků starých časů ohromnou píli a šikovnost, dnešní egyptští umělečtí řemeslníci, autoři všech napodobenin, za nimi v ničem nezaostávají. Pokud má člověk možnost vyrazit za egyptskými památkami přímo ke zdroji, čeká ho jistojistě neobyčejný zážitek. Pokud však tu možnost nemá, rozhodně by si výstavu „Tutanchamon – jeho hrob a poklady“ neměl nechat ujít.

text: redakce, Nomen / foto: Nomen / komerční sdělení

Sdílejte článek s přáteli

Doporučené články

Ozdobit přírodní vánoční stromeček v domácnosti s kotětem samozřejmě není nemožné, vyžaduje to ale zvýšenou opatrnost, abyste minimalizovali rizika pro

Zatímco u nás jíme polévky zpravidla před obědem nebo sáhneme po výživnější variantě k večeři, ve světě se podávají úplně

Oblíbený zakysaný výrobek islandského typu, Skyr z Bohušovic, si nově mohou zákazníci vychutnat také v limitovaných edicích s příchutí švestka

Přidejte se k nám