Darujte správně aneb jak nenaletět na falešnou sbírku

Podle dat z výzkumů na dobročinné účely u nás přispívá každý druhý Čech. I ve srovnání s okolními zeměmi na tom, s ohledem na výši ročního průměrného daru a ochoty jednorázově přispět, nejsme špatně. Možná proto se toho někdy snaží zneužít podvodníci, kteří si na charitu jen hrají a nemají s ní nic společného. Jak se ale bránit?

„Nejúčinnější obranou proti zneužití charity je vybírat z prověřených organizací, případně vybrané organizaci darovat dlouhodobě,“ upozorňuje Klára Šplíchalová z Fóra dárců. „Pozorujeme, že postupně klesá ochota veřejnosti darovat přímo na ulicích, na druhou stranu se zvyšuje zájem přispívat jinou formou. Například zasláním dárcovské SMS nebo online na portále Darujsprávně.cz – obě tyto cesty mají pro dárce tu výhodu, že jej využívají pouze transparentní a kredibilní organizace, takže se dárci nemusejí obávat toho, že by jejich peníze byly zneužity. Dalším dlouhodobě velmi oblíbeným způsobem, jak přispět na dobrou věc, je prodej výrobků, kdy část z jejich ceny jde vybrané dobročinné organizaci. Jde o takzvaný „cause related marketing,“ vysvětluje Klára Šplíchalová výkonná ředitelka Fóra dárců.

Mezi Top 10 nejvýznamnějších DMS sbírek v tomto roce patří například (podle Fóra dárců) DMS KAPKANADEJE (Nadační fond Kapka naděje), DMS SVETLUSKA (Nadační fond Českého rozhlasu) nebo DMS NEPAL (Člověk v tísni, o. p. s.).

„Provedený výzkum ukázal, že lidé jsou velmi otevření tomu, koupit si výrobek, jehož výtěžek podpoří charitativní akce,“ uvádí Radek Jiřičný, ředitel výzkumu společnosti InsightLab.

„Pokud by si lidé měli vybrat mezi dvěma podobnými výrobky, přičemž u jednoho z nich by část ceny směřovala na podporu dobré věci, volilo by při koupi výrobek s podporou dobré věci přes 70 % lidí. Přes 40 % lidí je pak ochotno zaplatit za podobný výrobek více, pokud budou vědět, že půjde část ceny na podporu dobré věci. Ochota podpořit při koupi nějakou charitativní akci je přitom výraznější především u žen a mladších lidí.“

„Naše zkušenosti s prodejem dobročinného výrobku Charity Pot jen potvrzují, že lidé mají o tuto formu pomoci zájem,“ upřesňuje koordinátorka konceptu Charity Pot Barbora Hranoš ze společnosti LUSH. „My dáváme našim zákazníkům možnost zakoupit si tento produkt a celá jeho cena vyjma DPH putuje na podporu malých organizací, které se věnují ochraně životního prostředí a práv lidí i zvířat. Celosvětově se jenom za loňský rok prodalo 1 431 636 ks tohoto krému, to znamená 1 163 podpořených projektů částkou 4,8mil. GBP, což je v přepočtu 187 mil. Kč! Od zavedení konceptu Charity Pot v České republice v červenci 2014 se nám podařilo získat 327 000 Kč a částkou 278 600 Kč podpořit 7 projektů menších neziskových organizací.“ Hana Vitásková, manažerka jediného obchodu Lush v Praze dodává „Naše firma se již 20 let snaží o odpovědný přístup k výrobě i prodeji kosmetiky. Tato dárcovská strategie vychází z etických hodnot, kterými se řídíme a je vidět, že si svoji oblibu získala i v České republice a přináší hodnotné výsledky.“

Podle údajů z Ministerstva financí ČR si daňoví poplatníci odečítají jako dary od základu daně dohromady částku v celkové výši zhruba 1,6 miliardy korun (tato částka zůstává v posledních letech na přibližně stejné úrovni nebo neklesá).

zdroj: Fórum dárců

Sdílejte článek s přáteli

Doporučené články

Adventní kalendář už dávno není jen o čokoládě. V posledních letech se těší stále větší popularitě kosmetické adventní kalendáře, které

V chladnějších dnech máme chuť spíše na sytější pokrmy. Příležitostí k přirozenému pohybu venku se sychravým počasí ubývá. Zimní oblečení

Většina lidí se bojí, že se o sebe ve stáří nebudou schopni sami postarat. A přitom se každý 3. člověk

Přidejte se k nám